Årets UF-skola - läs intervju med Peter Mattsson!

Gymnasieskolan Knut Hahn – Årets UF-skola ännu en gång!

Det finns totalt 10 UF-skolor i region Blekinge/Bromölla och varje år utses en vinnare som blir Årets UF-skola. Gymnasieskolan Knut Hahn tog hem vinsten ännu en gång på grund av sitt höga engagemang och ständiga utveckling inom UF.

Årets F-skola

–Skolledning och lärarlag arbetar långsiktigt med UF som en röd tråd i skolarbetet. Hela skolan är väldigt engagerad i UF och vi har även ett väldigt bra samarbete med näringslivet, berättar Peter Mattsson, gymnasielärare och UF-samordnare på Gymnasieskolan Knut Hahn.

Alla UF-lärare på skolan arbetar tillsammans och gör en gemensam årsplanering för UF-året. De har även regelbundna möten under året för att utvärdera tidigare aktiviteter och utveckla arbetet. Gymnasieskolan Knut Hahn är också den första skolan i regionen som infört entreprenörskap och UF i helklass på Introduktionsprogrammet.

–Vi inspirerar våra elever med olika aktiviteter under året som exempelvis Drakpitchen, speeddejt med rådgivare, flertalet försäljningstillfällen, föreläsningar och mycket mer. Alla UF-företag på skolan har verkligen gjort riktigt bra ifrån sig, fortsätter Peter.

UF-året börjar nu gå mot sitt slut med endast två månader kvar. Under dessa månader kommer eleverna att börja avveckla sina företag och arbeta med sina årsredovisningar och bolagsstämmor. Det blir även en gemensam inspirationsdag där de som ska driva UF till hösten får möjlighet att ställa frågor och bolla idéer med de som drivit UF-företag tidigare. Skolan avslutar sedan på topp i maj då de kommer att delta i SM!

–Vi är otroligt stolta över att få delta i SM, både som UF-skola och med flera av våra UF-företag. Vi kommer att ha träffar med samtliga UF-företag för att ge dem de bästa möjligheterna, avslutar Peter.