Sittande tjej

Gymnasieinformation

Det är inte alltid det lättaste att välja program inför gymnasiet. För att underlätta för dig har vi sammanställt några frågor som kan vara bra att fundera på.

Du som förälder har några tips längst ned på sidan som ni kan tänka på när din niondeklassare behöver stöttning inför sitt  gymnasieval.

1. Utgå från dig själv

Vad är du bra på?

Fundera själv och fråga dina närstående (familj, vänner, lärare) vad dom tycker är dina starka sidor och vad dom tror att du skulle passa som.

Genom att fråga andra kommer du alldeles säkert upptäcka sidor hos dig som du inte själv tänkt på.

Vad är roligt / viktigt?

Vilka är dina intressen? Älskar du barn eller gillar du att tänka ut invecklade saker. Är du en äventyrare eller trivs du bäst hemma. Gillar du problem eller tycker du det är stressande?

Försök känna efter vad som är viktigt för att du ska må bra och trivas med dig själv. Hur önskar du att ditt liv ser ut i framtiden? Fundera utan att värdera. Är det viktigast med pengar, kärlek, trygghet, karriär eller att göra något för världen.

Har du ett drömyrke?

Alla jobb kräver arbete, drömjobb brukar kräva ännu mer! Har du ett drömyrke som känns ouppnåligt så gör en lista på dina hinder och hur du skulle kunna lösa dem. Samla information och var ärlig mot dig själv.

Är du beredd att satsa allt så låt ingen annan hindra dig. Det finns faktiskt de som når sina drömmar ... Om du inte når ända fram så har du garanterat lärt dig massor på vägen.

2. Samla information

Undersök möjligheterna. Vad finns det egentligen för jobb därute och vad är det för olika utbildningar som erbjuds. Gå igenom materialet du får hem, prata med din SYV och läs på nätet. Det finns massor av information att hämta.

Vad gör folk på jobbet?

Fråga folk i din omgivning. Vad gör de på jobbet? Hur ser utbildningen ut? Vad har de gjort för val och vad är bra respektive dåligt. Prata med någon som har ett yrke som du tycker verkar särskilt intressant eller går en utbildning du funderar på. Har de några bra tips?

3. Gör en lista

Sammanfatta dina tankar och gör en lista på utbildningar (och/eller yrken om det är något som påverkar utbildningsvägen) som du är intresserad av. Skriv ner plus och minus.

Om du tänkt läsa vidare på Högskolan bör du tänka igenom vilka kurser som behövs för att komma in på den utbildning du tänkt dig.

Exempel på poster till listan:

• Behörighet till vidare utbildning
  • Jobbmöjligheter efter utbildningen
  • Skolan
  • Ort/restid/flytt?
  • Utbildningslängd
  • Valmöjlighet
  • Intresse

4. Gör ditt val i god tid

Det är bra att kunna smälta sitt beslut ett tag när man tror att man har hittat det man vill.

Överväg det som är ”otraditionellt”

Ta en extra titt på jobb som är typiska ”tjej- eller killjobb”. Oftast är det bara en förlegad gammal stämpel som inte alls stämmer. Många yrken har förändrats väldigt mycket med ny kunskap, samhällsstruktur och teknik. Dessutom strävar många arbetsgivare efter en jämnare könsfördelning vilket kan öka dina chanser att få jobb.

Lycka till och gör inget ”kompisval” – det är din framtid!

Du som förälder

– Din tonåring ställs inför ett val som kan påverka deras framtida liv. Du som vuxen behövs som stöd.

LYSSNA, svara på frågor, sätt dig in i vad som gäller, uppmuntra och ge råd.
Skolan har förändrats. Läs själv på vad som gäller samt hur skolan och valet fungerar. Ju mer du vet desto bättre hjälp kan du vara.

Prata om era barns intressen, starka sidor och framtidsdrömmar. Gå igenom vad de olika programmen innebär, vart de kan leda och uppmuntra din ungdom att fundera på fler alternativ.
Det kanske behövs extra stöd inom något/några ämnen för att kunna förverkliga en framtidsdröm?
Engagera dig och prata med skolan om vilka möjligheter som finns.